Bransjens mest bærekraftige merkevare!
Bransjens mest bærekraftige merkevare!
Bransjens mest bærekraftige merkevare!

Bransjens mest bærekraftige merkevare 2023

Norske forbrukere har kåret The Body Shop til den mest bærekraftige merkevaren i kategorien "skjønnhet" - for fjerde år på rad! 

Dette kommer frem av Europas og Norges største varemerkestudie om bærekraft, Sustainable Brand Index. Det betyr at The Body Shop har vunnet i 2023, 2022, 2021 og 2020, og fortsetter å lede som et godt eksempel for andre bedrifter mot en mer bærekraftig fremtid.

Cecilie Sandbu, Marketing & PR Manager i The Body Shop Norge
Cecilie Sandbu, Marketing & PR Manager i The Body Shop Norge
Cecilie Sandbu, Marketing & PR Manager i The Body Shop Norge

Cecilie Sandbu, Marketing & PR Manager, The Body Shop

 

"Vi er stolte av å motta denne viktige anerkjennelsen for fjerde år på rad, og ønsker å takke kundene våre for tilliten. Bærekraft har alltid vært et av våre viktigste satsningsområder, og vi har store mål for fremtiden. Innen utgangen av 2023 vil alle våre produkter være 100% veganske, og i løpet av 2025 vil all vår emballasje i kategoriene kropp, bad og hår være 100% resirkulerbare. "

- Cecilie Sandbu, Marketing & PR Manager i The Body Shop Norge. 

 

 

The Body Shop Norge har installert refillstasjoner i butikken i Bogstadveien, Klingenberggata og på Strømmen Storsenter og har planer om å installere flere i løpet av året. I disse butikkene får kundene muligheten til å gjenbruke emballasje i stedet for å kaste den, og bidrar til at det mest bærekraftige valget blir enkelt, praktisk og tilgjengelig. 

 

Sustainable Brand Index-logo

"The Body Shop har igjen blitt stemt frem som den mest bærekraftige merkevaren i kategorien «skjønnhet». Dette er et tydelig tegn på at de norske forbrukerne ser og setter pris på det viktige arbeidet bedriften gjør innen bærekraft. De har for eksempel stort fokus på veganske produkter, solidarisk handel og resirkulert plast"

- Erik Elvingsson Hedén, grunnlegger Sustainable Brand Index

 

 

Sustainable Brand Index-logo

 

Sammen kan hver av våre små handlinger utgjøre en stor forskjell – og vi kan spare enorme mengder plast per år. Siden 2019 har vi spart over 2000 tonn plast gjennom vårt globale program Plastics for Change. Gjennom handelen med oss får mennesker som er avhengig av å plukke søppel for å overleve, muligheten til en lønn å leve av, samt bedre sanitær- og arbeidsforhold. Plasten som blir samlet inn, blir resirkulert og gjenbrukt i emballasjen vår.

I årets kåring er det 11 000 nordmenn som har avgitt sin stemme, og stemt frem The Body Shop som årets mest bærekraftige merkevare i skjønnhetskategorien. Totalt var 268 merkevarer i 24 ulike bransjer med i årets undersøkelse.

 

Sustainable Brand Index vinner 2020, 2021, 2022 og 2023

 

The Body Shop ble også kåret til den mest bærekraftige merkevaren innen skjønnhet i Norge i 2020, 2021 og 2022.

Vi i The Body Shop er stolte av vårt arbeid innen bærekraft. Vi kjemper for å få til en positiv forandring i verden, og lager produkter med kjærlighet og respekt for dyrevelferd, miljøvern, rettferdig handel og sosialt ansvar. Ikke bare har vi stort fokus på bærekraft i dag, men vi har også store planer for fremtiden.

 

- Innen utgangen av 2023 skal alle våre produkter være 100% veganske og sertifisert av The Vegan Society* - Les mer om våre veganske produkter her

 

- The Body Shop Norge skal bli B-Corp sertifisert. The Body Shop International ble sertifisert i 2019, men det er ikke godt nok for oss. Vi ønsker også en egen sertifisering lokalt i Norge. B-Corp er selskaper som drifter etter de høyeste sosiale og bærekraftige standardene både for mennesker og for planeten vår - Les mer om The Body Shop Internationals reise til B-Corp sertifisering her

 

- Innen 2025 vil all vår emballasje innenfor kategoriene kropp, bad og hår være fullt ut resirkulerbare* - Les mer om vår emballasje her

 

- I 1987 lanserte vi vårt eget program for solidarisk handel, Community Fair Trade. Gjennom programmet kjøper vi etiske høykvalitetsprodukter og ingredienser fra tusener av produsenter, bønder og håndverkere over hele verden. Det hjelper våre leverandører å få tilgang til verdensmarkedene og investere i miljøprosjekter og sosiale prosjekter som kommer lokalsamfunnet til gode - Les mer om vårt program for solidarisk handel her

 

- I 2019 lanserte vi, som første kosmetikkaktør, resirkulert plast fra solidarisk handel - prosjektet Plastics for Change. Vi bruker resirkulert plast i vår bærekraftige produktemballasje som ellers kunne havnet i naturen. Gjennom handelen med oss får menneskene som er avhengig av å plukke søppel for å overleve, muligheten til en lønn å leve av, bedre sanitærforhold og bedre arbeidsforhold - Les mer om Plastics for Change her

 

- Vi har kjempet for dyrs rettigheter siden 1989, og vil fortsette å kjempe. Vi jobber for å oppnå et verdensomspennende forbud mot dyretesting innen kosmetikk - Les mer om vår kamp mot dyretesting her

 

*Produkter som ikke er sertifisert av The Vegan Society og som ikke er fullt ut resirkulerbare kan fremdeles være tilgjengelige i markedet på dette tidspunktet, men disse vil fases ut.