SELF LOVE INDEX
Fra november til desember 2020 spurte vi over 22 000 mennesker fra 21 forskjellige land om hvordan de rangerte deres selvfølelse, lykke og trivsel. Bestilt av oss, og utført av ekspertene innen markedsundersøkelser i Ipsos, har vi satt sammen hva vi lærte om selvfølelse fra vår unike globale studie.
SELVFØLELSE I KRISE
Den gjennomsnittlige scoren i vår Self Love Index var på bare 53 på en skala fra 0-100. Dette betyr at nesten 1 av 2 mennesker rundt om i verden er mer usikre på seg selv enn de har god selvfølelse.
Men vi er også optimistiske. Vår studie avslørte også styrken ved å ha god selvfølelse: de som har god selvfølelse kommer seg raskere etter vanskelige tider. For eksempel har Covid-19-pandemien gått inn på dem i mindre grad følelsesmessig enn de med lav selvfølelse. Noen har faktisk fått enda bedre selvfølelse nå, enn da pandemien startet.

Noen nøkkelfunn fra undersøkelsen...

SELVRESPEKT
6 av 10 mennesker i verden kunne ønske at de hadde mer respekt for seg selv.

GENERASJON Z
Over 4 av 10 mennesker av generasjon Z er i gruppen av de som har lavest selvfølelse.

SOSIALE MEDIER
Nesten 1 av 3 mennesker som bruker sosiale medier mer en 2 timer hver dag, har den laveste selvfølelsen.
HVA SLAGS PERSONLIGE FAKTORER SPILLER INN PÅ SELVFØLELSEN?

LAND
Danmark og Australia scoret høyest på indeksen, med 62 i score. Landet som scorer lavest er Sør-Korea med 45, og Frankrike og Saudi Arabia med 48.

KJØNN
Kvinner føler seg mer nervøse, har oftere angst og er mer deprimerte enn menn. LGBTQ+ felleskapet har også lavere selvfølelse enn cis-kjønnete og/eller heteroseksuelle mennesker.

ALDER
Kvinner i alderen 25 og oppover har bedre selvfølelse enn generasjon Z. Kvinner i generasjon Z har 2-3 ganger høyere sjanse for å ende i gruppen med de med lavest selvfølelse.

MOTSTANDSDYKTIGHET
7 av 10 mennesker sier de kommer seg raskt etter vanskelige tider. Selvfølelsen hjelper oss å være mer motstandsdyktige: de med god selvfølelse klarer å komme seg raskere opp igjen.
HVA SLAGS SOSIALE FAKTORER SPILLER INN FOR GOD SELVFØLELSE?

SOSIALE MEDIER
De som oftere bruker sosiale medier aktivt har dårligere selvfølelse: nesten 1 av 3 som er mer enn 2 timer på sosiale medier daglig har den laveste scoren i vår Self Love Index. I gruppen med de som ikke bruker sosiale medier, er tilsvarende tall 1 av 5. Mennesker er enige om at influensere, kjendiser og modeller i reklamene er de som bidrar mest til dårlig selvtillit.

SKJØNNHETSINDUSTRIEN
Mange tror at skjønnhetsindustrien kan ha negativ innvirkning på selvtilliten, grunnet bruken av retusjerte og photoshoppede bilder og urealistiske påstander. Yngre kvinner ser også mangelen på mangfold i reklame som en stor negativ innvirkning, og det mer enn det eldre kvinner gjør.
Vårt mål er å oppnå 1 million gjerninger for god selvfølelse over hele verden i løpet av det neste året, og jobbe mot positiv forandring sammen. Som selskap er vi forpliktet til å bryte ned barrierer som hindrer mennesker i å elske seg selv - både i vår egen organisasjon, i skjønnhetsindustrien og i verden.

LOVE YOUR MIND,
LOVE YOUR BODY
Bli inspirert, og gjør noe for å inspirere andre!