Historien om butikken
som ble et globalt selskap

 

 

 

 

I 1976 åpnet Anita Roddick den første filialen av The Body Shop, en liten butikk i en bakgate i Brighton. I dag, med tusenvis av butikker over hele verden, har vi bevist at å selge kosmetikk kan bety mer enn å rense, skrubbe og smøre.

Dyrevelferd, miljøvern, rettferdig handel og sosialt ansvar. Dette er områdene som har formet vår holdning til alt vi driver med. I dag er disse temaene, som vi har jobbet med i over 40 år, også blitt hovedtemaer for resten av kosmetikkindustrien.

Vi eksisterer fordi vi mener at business kan være en kilde til positiv forandring. Dette er inspirasjon for alt vi gjør, fra å lete verden rundt etter nye, gode ingredienser, til måten vi kjøper ingredienser og selger våre produkter på.

VI ER SOM DEG – ANNERLEDES!

Blant jordens 3,5 milliarder kvinner er det bare et fåtall såkalte supermodeller. Likevel har kosmetikk- og motebransjen skapt en norm for at alle vi andre skal strebe etter å se ut som dem. Det synes vi er galt. Skjønnhet handler ikke om å se ut som idealet. Skjønnhet er individuelt. Skjønnhet kan være et smil, en stolt holdning, en måte å uttrykke meninger på.

På samme måte som mennesker er forskjellige, er firmaer det også. Vi i The Body Shop er annerledes på den måten at vi helt siden starten ikke bare har villet selge skjønnhetsprodukter, men også skape positive endringer for mennesker og samfunnet rundt oss. Den dag i dag ønsker vi å være ærlige og åpne rundt produktene våre. Vi ønsker ikke å forsterke myter og fordommer. Vi vil fremme sunne idealer som motarbeider diskriminering, kroppshysteri og angst for aldring. Som vi alltid har sagt – et smil er den beste ansiktsløftningen!

390 TONN, TAKK!

 

Verdens ressurser er som kjent ikke jevnt fordelt. Noen har mer, andre har mindre. Som en følge av denne ubalansen lever visse grupper av mennesker i mildt sagt trange kår. Å støtte lokalsamfunn ved å drive handel, istedenfor å gi almisser, er en effektiv måte å skape forandring på. Derfor startet vi allerede i 1987 vårt program for solidarisk handel, Community Fair Trade. Programmet innebærer at lokalsamfunn får rettferdig betaling for sine tilbehørsprodukter og ingredienser, samtidig som vi får den høyeste kvalitet på det vi kjøper.
Et vellykket eksempel på et av våre Community Fair Trade-prosjekter, er vårt samarbeid med Tungteiya Women’s Association i Ghana. Dette kvinnekooperativet utvinner hvert år 390 tonn sheasmør til oss – for hånd! Vi får sheasmør av høy kvalitet, kvinnene i Ghana får økonomisk uavhengighet og muligheten til å forme sine egne liv. 

TA VARE PÅ JORDKLODEN

Vårt miljøengasjement er helt logisk. Vi må ta vare på verden rundt oss, på samme måte som vi tar vare på oss selv. Vårt miljøansvar krever at vi stadig jobber mot mindre emballasje, mer miljøsmart emballasje og å øke andelen produkter uten emballasje. For eksempel kuttet vi hele 15 tonn plast fra våre gavesett julen 2019. I 2020 har vi som mål å spare ytterligere 25 tonn plast.

I 2019 lanserte vi også, som første kosmetikkaktør, resirkulert plast fra solidarisk handel. Dette unike prosjektet kombinerer rettferdig lønn for søppelplukkere i India, samtidig som plast som ellers kunne havnet i naturen ender opp i vår produktemballasje. Les mer om Plastics for Change her.

Regnskogen er jordens lunger. I tillegg til å spare på ressurser i det daglige, lanserte vi i 2016 vårt biobro-prosjekt, Re-Wild the World. Takket være deg, har vi siden den gang beskyttet og/eller gjenoppbygget hele 75 millioner kvadratmeter skog i utsatte områder – verden over! 

NATURA & CO

 

2017 markerte en ny begynnelse for The Body Shop. Vi har nå blitt en del av Natura & Co. Natura & Co er en global kosmetikkjede som arbeider i tråd med våre verdier. Sammen skal vi kjempe for en vakrere verden - på en rettferdig måte!