VI STOPPER ALDRI

Vi har kjempet for en bedre verden i over 35 år!

 

 

The Body Shops grunnlegger Anita Roddick
The Body Shops grunnlegger Anita Roddick
The Body Shops grunnlegger Anita Roddick

 

SOSIAL URETTFERDIGHET. KLIMAKRISE. ULIKE RETTIGHETER.

DISSONANS. FORDOMMER OG FRYKT.

Verden blir stadig mer splittet og de sosiale forskjellene blir større. Vi trenger ekte, positiv og sterk forandring i dag, mer enn noensinne tidligere. For å endre. For å helbrede. Og for å heve våre stemmer.

Vi i The Body Shop har reist oss, hevet våre stemmer og bidratt til endring siden 1976. Vi er ikke redde for å si sannheten og si ifra når det trengs. Vi ble skapt for å bidra til positiv forandring. 

 

 

SOSIAL URETTFERDIGHET. KLIMAKRISE.

ULIKE RETTIGHETER. DISSONANS.

FORDOMMER OG FRYKT.

Verden blir stadig mer splittet og de sosiale forskjellene blir større. Vi trenger ekte, positiv og sterk forandring i dag, mer enn noensinne tidligere. For å endre. For å helbrede. Og for å heve våre stemmer.

Vi i The Body Shop har reist oss, hevet våre stemmer og bidratt til endring siden 1976. Vi er ikke redde for å si sannheten og si ifra når det trengs. Vi ble skapt for å bidra til positiv forandring. 

 

 

 

 

 

 

The Body Shops grunnlegger Anita Roddick
The Body Shops grunnlegger Anita Roddick
The Body Shops grunnlegger Anita Roddick

 

 

 

 

 

"Du utdanner folk ved å vekke lidenskapene deres. Du bruker hver mulighet til å gripe fantasien til dine ansatte, du får dem til å føle at de gjør noe viktig, at de ikke står alene, at de er de mektigste og mest innflytelsesrike menneskene på planeten.»

- Anita Roddick

 

 

 

 

 

 

HVORDAN VI SKAL FORTSETTE Å FORANDRE VERDEN

 

For å få til positiv endring vet vi at du må finne kilden til din egen styrke. Alle i The Body Shop kan få til endring, og alle vi har møtt har potensiale til å endre verden. Så lenge vi fortsetter å bevege oss fremover og fortsetter å kjempe. 

Vi jobber mot langsiktig, systematisk sosial endring for den neste generasjonen. Det har vi alltid gjort, og det kommer vi alltid til å gjøre. Gjennom årene har vi jobbet med å løfte opp problemer eller saker som andre bedrifter gjerne unngår å snakke om fordi det kan være for komplisert eller for risikabelt. Lenge før det ble fokus på etisk forbruk, har vi kjempet mot ødeleggelsene av regnskogene i Amazonas. Vi har kjempet imot dyretesting og sexhandel med barn og unge mennesker. Det var kanskje ikke så tydelig i 1997 hvorfor The Body Shop kjempet for rettighetene til Ogoni-folket, når vi ikke selv drev handel i Nigeria. Likevel var det helt klart for oss. Fordi det var det riktige å gjøre.

Her er noen av kampanjene våre som vi er mest stolte av:

 

 

 

 

 

HVORDAN VI SKAL FORTSETTE Å FORANDRE VERDEN

 

Vi jobber mot langsiktig, systematisk sosial endring for den neste generasjonen. Det har vi alltid gjort, og det kommer vi alltid til å gjøre.

Gjennom årene har vi jobbet med å løfte opp problemer eller saker som andre bedrifter gjerne unngår å snakke om fordi det kan være for komplisert eller for risikabelt.

Lenge før det ble fokus på etisk forbruk, har vi kjempet mot ødeleggelsene av regnskogene i Amazonas. Vi har kjempet imot dyretesting og sexhandel med barn og unge mennesker. Det var kanskje ikke så tydelig i 1997 hvorfor The Body Shop kjempet for rettighetene til Ogoni-folket, når vi ikke selv drev handel i Nigeria.

Likevel var det helt klart for oss. Fordi det var det riktige å gjøre.

 

 

Her er noen av kampanjene våre som vi er mest stolte av:

 

 

 

We go way back

 

 

 

 

 

 

"SAVE THE WHALE" MED GREENPEACE
"SAVE THE WHALE" MED GREENPEACE
"SAVE THE WHALE" MED GREENPEACE

 

1986 - "SAVE THE WHALE" MED GREENPEACE

Den første store kampanjen som Anita Roddick og The Body Shop lanserte førte til oppmerksomhet rundt trusselen mot de majestetiske hvalene. Disse plakatene var Anitas første forsøk på denne typen visuell kommunikasjon. 

 

 

1986 - "SAVE THE WHALE" MED GREENPEACE

Den første store kampanjen som Anita Roddick og The Body Shop lanserte førte til oppmerksomhet rundt trusselen mot de majestetiske hvalene. Disse plakatene var Anitas første forsøk på denne typen visuell kommunikasjon. 

 

 

"SAVE THE WHALE" MED GREENPEACE
"SAVE THE WHALE" MED GREENPEACE
"SAVE THE WHALE" MED GREENPEACE

 

 

OZONE? OR NO OZONE
OZONE? OR NO OZONE
OZONE? OR NO OZONE

 

 

 

1988 - OZONE? OR NO OZONE

Så tidlig som på 80-tallet, så miljøaktivister klimaforandringene som en trussel mot jorden. Før drivstoff-lobbygrupper påvirket debatten, hadde Anita og The Body Shop allerede hevet sin stemme. The Body Shop jobbet sammen med Greenpeace på en høyt profilert kampanje mot ødeleggelsene av ozonlaget, som kom av ozonnedbrytende gasser som CFC (klorfluorkarbon). Dette la grunnlaget for flere av våre kampanjer.

 

 

 

 

 

 

 

 

"STOP THE BURNING", SAVE THE RAINFOREST
"STOP THE BURNING", SAVE THE RAINFOREST
"STOP THE BURNING", SAVE THE RAINFOREST

 

1989 - "STOP THE BURNING", SAVE THE RAINFOREST

Vår banebrytende "Stop the Burning" miljøkampanje samlet inn nesten en million underskrifter for å få en slutt på brenning og ødeleggelsene av de brasilianske regnskogene. Samtidig kastet Anita seg inn i en suksessfull kampanje mot et demningsprosjekt i Brazil. Anitas metoder ga energi og mot til alle som jobbet med kampanjene på gatene, for å prøve å samle inn underskrifter. 

 

 

 

 

 

 

 

"STOP THE BURNING", SAVE THE RAINFOREST
"STOP THE BURNING", SAVE THE RAINFOREST
"STOP THE BURNING", SAVE THE RAINFOREST
AGAINST ANIMAL TESTING
AGAINST ANIMAL TESTING
AGAINST ANIMAL TESTING

 

1991 - AGAINST ANIMAL TESTING

Dette er mest sannsynlig vår mest ikoniske kampanje. Vi ble den første merkevaren innen kosmetikkbransjen som lagde en kampanje og fikk frem den forferdelige siden ved dyretesting innen vår egen bransje. I 1996 leverte vi inn en begjæring underskrevet av 4 millioner mennesker til EU-kommisjonen. I 1998 kom Storbritannia ut med et forbud mot å teste kostmetikkprodukter og ingredienser på dyr. Dette er fremdeles et av våre stolteste øyeblikk. 

 

 

 

 

 

OGONI PEOPLE
OGONI PEOPLE
OGONI PEOPLE

 

1993 - OGONI PEOPLE

The Body Shop lanserte en internasjonal høyprofilert kampanje for å øke bevisstheten om situasjonen til Ogoni-folket og deres leder Ken Saro-Wiwa. Ken Saro-Wiwa ble forfulgt for å ha protestert mot Shell, det multinasjonale olje- og gassselskapet og det nigerianske diktaturet for overutnyttelse av hjemlandet. 

 

 

 

OGONI PEOPLE
OGONI PEOPLE
OGONI PEOPLE

 

 

Stop the torturing in Ogoniland
Stop the torturing in Ogoniland
Stop the torturing in Ogoniland

 

 

 

"Jeg tror bedrifter ser på menneskerettigheter som en plage, som en trussel mot bunnlinjen deres... Om storbedrifter er mektigere enn regjeringer og ikke bryr seg om menneskerettigheter, så må Gud hjelp oss alle."

 

"Jeg tror bedrifter ser på menneskerettigheter som en plage, som en trussel mot bunnlinjen deres... Om storbedrifter er mektigere enn regjeringer og ikke bryr seg om menneskerettigheter, så må Gud hjelp oss alle."

 

 

 

Celebrate yourself and others will follow
Celebrate yourself and others will follow
Celebrate yourself and others will follow

 

1997 - THE BIRTH OF RUBY

Vi i The Body Shop lanserte vår selvfølelse-kampanje med den mer formfulle dukken "Ruby". Hun var avbildet i butikkvinduer i UK med det sterke budskapet "det finnes 3 millioner kvinner som ikke ser ut som supermodeller, og kun 8 som gjør det".

Ruby utfordret skadelige skjønnhetsidealer og stereotyper, og utfordret påvirkningskraften til skjønnhetsindustrien. Ærlig, konfronterende og med karakteristisk ambisjon, var det Ruby som inspirerte til en verdensomspennende debatt om kroppsbilde og selvtillit. 

 

 

 

Celebrate yourself and others will follow
Celebrate yourself and others will follow
Celebrate yourself and others will follow

 

 

 

 

"MAKE YOUR MARK" MED AMNESTY INTERNATIONAL
"MAKE YOUR MARK" MED AMNESTY INTERNATIONAL
"MAKE YOUR MARK" MED AMNESTY INTERNATIONAL

 

1998 - "MAKE YOUR MARK" MED AMNESTY INTERNATIONAL

I 1998 inngikk vi et partnerskap med Amnesty International, og aksjonerte for å synliggjøre situasjonen til menneskerettighetsaktivister rundt om i verden. Kampanjen førte til at over tre millioner kunder markerte seg i 34 land ved å "signere" oppropet vårt, og bidro til å frigjøre 17 av 30 samvittighetsfanger. En samvittighetsfange er en person som er fengslet på grunn av sin mening, religion, seksuelle legning, kjønn eller etniske bakgrunn.

 

 

1998 - "MAKE YOUR MARK" MED AMNESTY INTERNATIONAL

I 1998 inngikk vi et partnerskap med Amnesty International, og aksjonerte for å synliggjøre situasjonen til menneskerettighetsaktivister rundt om i verden. 

Kampanjen førte til at over tre millioner kunder markerte seg i 34 land ved å "signere" oppropet vårt, og bidro til å frigjøre 17 av 30 samvittighetsfanger. En samvittighetsfange er en person som er fengslet på grunn av sin mening, religion, seksuelle legning, kjønn eller etniske bakgrunn.

 

 

 

 

 

"CHOOSE POSITIVE ENERGY" MED GREENPEACE
"CHOOSE POSITIVE ENERGY" MED GREENPEACE
"CHOOSE POSITIVE ENERGY" MED GREENPEACE

 

2002 - "CHOOSE POSITIVE ENERGY" MED GREENPEACE

I 2002 var konseptet fornybar energi ganske nytt, eller sett på som luksus. Derfor aksjonerte vi for å få fornybar energi på agendaen. Disse ideene var ikke så populære hos våre globale franchise-butikker, slik som Indonesia - et land som eksporterer store mengder petroleum. Men vi tok kampen, samlet inn underskrifter og ga våre medarbeidere kunnskap - og det fungerte. Den globale kampanjen resulterte i over 6 millioner signaturer, presentert på World Summit for Sustainable Development i Johannesburg.

Vi forsterket vår forpliktelse til miljømessig bærekraft gjennom investering i fornybar energi, finansiering av energieffektivitetsprosjekter i lavinntektsland og inkorporering av resirkulering etter forbruk i emballasjen vår.

 

 

 

 

"CHOOSE POSITIVE ENERGY" MED GREENPEACE
"CHOOSE POSITIVE ENERGY" MED GREENPEACE
"CHOOSE POSITIVE ENERGY" MED GREENPEACE

 

 

 

 

STOP VIOLENCE IN THE HOME
STOP VIOLENCE IN THE HOME
STOP VIOLENCE IN THE HOME

 

2003 - STOP VIOLENCE IN THE HOME

Dette var en global kampanje som bygget videre på 10 års aksjonering i flere markeder som Canada, Vest-Malaysia og USA. Den fremhevet det skjulte problemet med vold i hjemmet i over 50 land, og har siden det samlet inn over 2 millioner pund for å støtte overlevende etter vold i hjemmet. I noen land, som Indonesia og Canada, bidro kampanjen til å endre loven om vold i hjemmet.

Våre medarbeidere meldte seg frivillig og møtte kvinner som hadde blitt rammet av vold i hjemmet. Ansatte i ulike markeder møtte kvinner som har forlatt voldelige hjem og holdt kontakten med dem på deres reise til å få et nytt liv. Mange ansattes innsikt fra denne tiden har inspirert vårt inkluderende ansettelsesprogram i Nord-Amerika.

 

 

 

 

 

Bevissthetskampanje for HIV og AIDS i samarbeid med MTV
Bevissthetskampanje for HIV og AIDS i samarbeid med MTV
Bevissthetskampanje for HIV og AIDS i samarbeid med MTV

 

2008-2012 - OVER 4 MILLIONER PUND SAMLET INN TIL STAYING ALIVE-STIFTELSEN GJENNOM BEVISSTHETSKAMPANJEN FOR HIV/AIDS MED MTV

I 2008 startet vi en kampanje hvor 100% av inntektene fra noen av våre bestselgende produkter gikk til Staying Alive-stiftelsen. Denne kampanjen pågikk over fire år, og vi fikk samlet inn over 4 millioner pund. Pengene ga dem friheten de trengte til å investere i unge mennesker som jobbet i lokalsamfunn under HIV-epidemien. De ble bruk i områder der de kunne ha størst innvirkning, hvor infeksjonsratene var høye og mange slet med høy gjeld.

 

 

2008-2012 - OVER 4 MILLIONER PUND SAMLET INN TIL STAYING ALIVE-STIFTELSEN GJENNOM BEVISSTHETSKAMPANJEN FOR HIV/AIDS MED MTV

I 2008 startet vi en kampanje hvor 100% av inntektene fra noen av våre bestselgende produkter gikk til Staying Alive-stiftelsen. Denne kampanjen pågikk over fire år, og vi fikk samlet inn over 4 millioner pund.

Pengene ga stiftelsen mulighet til å investere i unge mennesker som jobbet i lokalsamfunn under HIV-epidemien. De ble bruk i områder der de kunne ha størst innvirkning, hvor infeksjonsratene var høye og mange slet med høy gjeld.

 

 

 

Bevissthetskampanje for HIV og AIDS i samarbeid med MTV
Bevissthetskampanje for HIV og AIDS i samarbeid med MTV
Bevissthetskampanje for HIV og AIDS i samarbeid med MTV

 

 

 

 

STOPP SEXHANDEL AV BARN OG UNGE
STOPP SEXHANDEL AV BARN OG UNGE
STOPP SEXHANDEL AV BARN OG UNGE

 

 

 

2009-2012 STOPP SEXHANDEL AV BARN OG UNGE

Stopp Sexhandel av Barn og Unge-kampanjen er en av våre mest suksessfulle kampanjer. Vi samlet inn 7 millioner signaturer. Disse ble presentert for statsoverhoder, statsråder og embetsmenn i 40 ulike land over hele verden i 2011, for EU og for FNs menneskerettighetsråd. Den har allerede inspirert over 20 regjeringer til å forplikte seg til å innføre ny lovgivning som beskytter og støtter barn og unge som er berørt av- eller står i fare for sexhandel.

 

 

 

 

 

 

Be An Activist, bevissthetskampanje for HIV/AIDS 
Be An Activist, bevissthetskampanje for HIV/AIDS 
Be An Activist, bevissthetskampanje for HIV/AIDS 

 

2010-2013 - "BE AN ACTIVIST", HIV/AIDS BEVISSTHETSKAMPANJE OG TREÅRIG PARTNERSKAP MED UN AIDS

Vi opprettet et banebrytende partnerskap med UN AIDS, som ble lansert over hele verden på Verdens Aidsdag, 1. desember 2010. Nøkkelbudskapet i kampanjen fokuserte på spre informasjon over hele verden, på tvers av The Body Shops butikker og FNs globale AIDS-nettverk. Det oppmuntret alle til å bli aktivister for en sak som fortsatt var tabu over hele verden. Alle kan være aktivister i kampen mot HIV-epidemien uavhengig av status, tro eller bakgrunn.

 

 

 

Be An Activist, bevissthetskampanje for HIV/AIDS 
Be An Activist, bevissthetskampanje for HIV/AIDS 
Be An Activist, bevissthetskampanje for HIV/AIDS 

 

 

 

 

CRUELTY FREE INTERNATIONAL
CRUELTY FREE INTERNATIONAL
CRUELTY FREE INTERNATIONAL

 

 

 

2012-2013 - CRUELTY FREE INTERNATIONAL, GLOBALT FORBUD MOT DYRETESTING INNEN KOSMETIKK 

Sommeren 2012 var The Body Shop stolte av å støtte lanseringen av Cruelty Free International, verdens første NGO dedikert til å få til et globalt forbud mot dyreforsøk innen kosmetikk. Fremdeles har 80 % av verdens regjeringer ikke et forbud dyreforsøk, og vi i The Body Shop fortsetter å oppfordre alle myndigheter til å delta, og forby dyreforsøk.

 

 

 

 

 

Save Cruelty Free Cosmetics 
Save Cruelty Free Cosmetics 
Save Cruelty Free Cosmetics 

 

2021 - SAVE CRUELTY FREE COSMETICS

Med EUs forbud mot testing på dyr innen kosmetikkbransjen, kom løftet om et Europa der dyr ikke lenger lider og dør for kosmetikkens skyld. I 2021 så vi at EU begynte å bryte dette løftet. Vi inngikk da et samarbeid med Dove, PETA, CFI og over 500 ledende dyrevernorganisasjoner for å aksjonere for hastetiltak mot nye krav til dyreforsøk i Europa. Sammen kjemper vi for å få én million underskrifter for å bringe saken tilbake til EU-kommisjonen. Vi i Norge er ikke medlem av EU, og har derfor ikke mulighet til å bidra på underskriftskampanjen. Det vi kan gjøre er å spre ordet. Bruk hashtaggen #SaveCrueltyFreeCosmetics for å dele det viktige budskapet!

 

 

 

 

 

 

Save Cruelty Free Cosmetics 
Save Cruelty Free Cosmetics 
Save Cruelty Free Cosmetics 

 

 

 

 

 

 

 

Vil du lese mer om oss?

 

Kvinner fra India som står på rekke i fargerike kjoler

Plastics for Change

Oppdag hvordan vi kjemper for planeten vår og menneskene som bor på den ved hjelp av resirkulert plast fra Bengalore i India, kjøpt inn gjennom vårt program for solidarisk handel.

 

Tegning av en kanin med rosa bakgrunn

Against Animal Testing

Vi har kjempet for dyrs rettigheter siden 1989, og ønsker å forby den uetiske praksisen med å teste kosmetikk på dyr. Her kan du lese mer om vår kampsak og våre testmetoder.

 

Våre veganske produkter, vi skal bli 100% veganske

100% vegansk innen 2023

Vi vil gjøre det enkelt for deg å velge veganske skjønnhetsprodukter til hud, hår og kropp. Her finner du en oversikt over våre veganske produktkategorier og informasjon om hva det faktisk betyr at et produkt er 100% vegansk.